Amacam blog aku....OK tak ?

Monday, June 29, 2015

Percutian ke Pulau Perhentian Besar Terengganu June 11 ke Jun 13 2015

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat rakan2 sekelian..

Sebenarnya aku tak bercadang nk berkongsi percutian sekeluarga aku ni...tapi fikir punya fikir...baguih juga klu dapat dikongsikan dan dapat dijadikan panduan pada rakan2 yg bercadang nk ke Pulau Perhentian, Terengganu . Jom lihat diari percutian 3D2N aku di Pulau Perhentian Besar Terengganu...

Day 1 ( June 11 2015 , Khamis )
Kami sekeluarga bertolak dri rumah ( Simpang Ampat Tasek , Bandar Tasek Mutiara , P.Pinang ) kira2 jam 8am dan kami berhenti sebentar di Banjaran Titiwangsa untuk mengalas perut...maklumlah pagi tadi tak sempat nak jamah apa pon..Alhamdulillah dgn bantuan Waze..kami selamat tiba di Jeti Kuala Besut kira2 jam 3.30ptg.
Sebelum datang sini..aku dah buat tempahan bot dan hotel melalui pemandu pelancong di Pulau Perhentian..saudara Ayie ( 019 9635624 )..so mudahlah segala urusan pembelian tiket dan sebagainya . Kadar sewa bot untuk ke Pulau Perhentian dri jeti adalah sebanyak RM60 utk dewasa dan RM40 utk kanak2 . Perjalanan dr jeti ke Pulau Perhentian Besar adalah kira2 30min..

Sempat bergambar di Jeti Kuala Besut...

Ini antara rupa bot yg membawa pengunjung / penduduk sekitar ke pulau2 berdekatan.

Safety first...

Dgn anak2 aku...

Jeti Kuala Besut..

Utk info..sebelum tiba ke Pulau Perhentian Besar..kita akan melalui Pulau Perhentian Kecil dahulu..
ini adalah Pulau Perhentian Kecil..disini kepadatan penduduknya tinggi berbanding P.Perhentian Besar..disini juga terdapat sekolah dan masjid .

Haa..nampak tak masjid yg indah tu ..

Ini lah nama chalet yg kami sekeluarga menginap..

Rate smlm RM309..

Selpiaq sikit...

Indahnya pantai...

Antara chalet yg terdapat di Pulau Perhentian Besar..

Kita makan dulu...

Anak2 dah kalot nk turun laut utk snorkling..termasuklah aku hehe

Info : Pulau Perhentian Besar sesuai utk orang yg mahukan percutian dgn penuh ketenangan dan jauh dr hiruk pikuk kebisingan kota..tiada apa di pulau ini ..hanya beberapa buah chalet serta tempat makan sahaja...dan sesuai utk xtvt snorkling...

Day 2 ( 12 Jun 2015 , Jumaat)
Hari kedua kami bermula dgn xtvt snorkling di beberapa buah pulau sekitar Pulau Perhentian Besar..tour guide kami dan arranged utk kami sekeluarga..kami bernaseb baik dpt lihat penyu makan didasar laut..

Xtvt snorkling ni mengambil masa kira2 3 jam..letih tapi enjoy..

Selesai xtvt snorkling ..aku berkesempatan menunaikan solat Jumaat di Masjid Ar Rahman Pulau Perhentian Kecil . Masjid ini terletak berhampiran laut..nyaman sekali...

Pemandangan ditepi masjid..

Selpiaq sikit lepas solat Jumaat

lunch dulu...

Xtvt pada petang hari kedua..teman anak2 mandi...mcm tak puas lagi nih...

Day 3 ( 13 Jun 2015 , Sabtu)

Harini merupakan last day kami kat sini..sblm bot datang menjemput kami ...sempatlah last posing kat sini..InsyaAllah kalau ada rezeki boleh datang lagi..

Dtg Terengganu kalau tak beli kropok lekor..memang tak sah..